Jag har kommit till insikt... nybyggarångesten är här!

De senaste dagarna så har vi funderat funderat och funderat på den där husvagnen. Den har varit i mina tankar nästan konstant sedan sist vi såg den. Vi har vägt fördelar mot nackdelar osv. Till slut kom jag till insikt att anledningen till att jag så himla gärna vill ha husvagnen är för att det inte är iordning hemma i huset. Att det är översvämmat med saker, att vi inte har några förrådsutrymmen, att inte inredandet av övervåningen är påbörjad, att trädgården inte är påbörjad och att förrådet inte är klart. Att komma hem till ett oftast stökigt hus, med saker överallt, verktyg under trappan och i köket, tvättställning i vardagsrummet, strykbräda i matsalen osv gör mig tokig och att köpa husvagnen skulle vara en chans att "komma bort" på ett enklare sätt än med tältvagnen.

Missförstå mig inte, jag älskar vårat nya hus!! Jag trivs verkligen att vara där och vill inte gärna lämna huset egentligen. Men avsaknaden av övervåningen, förråd utomhus osv gör mig frustrerad. Även om jag städar undan varje dag så kryper "grejerna" fram och till slut står man där i ett hav med prylar, leksaker och kläder. Jag vill ha ett arbetsrum där fotoprylarna kan samsas med räkningar, kataloger, tidningar, symaskin osv. ett större sovrum eller klädkammare för alla kläder. Ett ställe där vi kan ha dammsugaren smidigt, tvättställning osv. Jag vill ha ett hus där alla saker äntligen får sin plats.


Insikten om att "jag vill köpa husvagn för att det är så rörigt och inte iordning hemma" har fått mig att försöka dra ur tummen på både mig och maken. Att sätta igång med att slutföra sånt vi har börjat med (prio 1 vedförråd) och påbörja andra viktiga saker - mur bakom huset för slänten. I september är det dags för påbörjande av iordningställande av vinden(!!).


Men samtidigt är det så himla mycket annat jag vill få gjort. Jag vill ha ett "nedgrävt" förråd rakt framför huset. Taket på förrådet skall vara en stoor altan då där är kvällsol. Eventuellt övergår altanen till vanligt plasttak och blir carport för 2 bilar. Eller ev till tak med sedum på (växt-tak). Under altanen så är det ett murat förråd samt utrymme för cyklar, sopkärl, kompost. När man har en så jobbig tomt som vi har så gäller det att utnyttja nivåskillnaderna till max. Det finns ingen anledning för oss att spendera värdefull platt yta till att sätta ett förråd på. Att ha gräsmatta och utrymme för grönsaksodling är mycket viktigare. De 4 pallkragarna vi har odlat i nu i sommar räcker inte till.


Men allt vi vill göra kräver tid och pengar. Utan pengar så får man göra jobbet själv och då tar allt 100 år och man får inte tid till att "leva". Dessutom så tappar man lusten snabbt och då kommer ångesten igen - man har påbörjat något men man orkar inte slutföra det - och så blir det en ond cirkel.



Med detta sagt så är dealen inför helgen så här:


Om det inte regnar så skall vi påbörja arbetet med muren eller försöka göra klart vedförrådet. Vi (eller åtminstone jag!) är så sjukt trött på att mura med lecablocken... Jag börjar hellre med att bygga muren bakom huset..... :D


Om det regnar så börjar vi med att plocka iordning allt som vi behöver ha inför resan. En av de stora nackdelarna med tältvagnen är att man inte kan packa i förväg. Stolar, bord osv finns i vagnen, men kläder, prylar, mat osv packas i bilen och kan därför inte göras i förväg... Stor nackdel och stressfaktor för mig som vill ha koll på saker och ting.


Så det är med stor värk i hjärtat så lägger vi ner alla tankar vi haft på att köpa husvagnen med stort H. Även om vi är nästan säkra på att vi kunde ha fått den till skambud så löser den inte de problem vi egentligen har. Vi måste ta tag i andra saker hemma först och kanske köpa den nästa höst... den finns säkert kvar på samma ställe då.... :)


Här kan du lämna en kommentar
Postat av: Anders

Vi sitter lite i samma båt, det är väl det här som är utmaningen med att bygga hus antar jag :) Jag har just nu garageångest men man måste försöka lära sig att bearbeta sig själv! Om det nu är någon tröst så tror jag att reaktionerna är fullt normala. Kämpa på /Nybro ägare

2009-07-20 @ 10:55:53
URL: http://hus.toutin.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0