Snacka om händelserik dag...

Upp tidigt för att göra morgonfodringen i stallet. Kommer dit och upptäcker att det finns 2 föl! Ett har kommit helt oväntat under natten i en icke-iordning gjord box och utan övervakning... Som väl är verkar den lila damen må bra. :)

Hon kommer antagligen bli svart, svarta hästar har denna färg när de föds.


Här är den förstfödde bebisen, han är ca 4 dagar gammal. :)


Efter allt stohej kring det nya fölet så skulle vi börja flytta övriga hästar från sin vanliga hage till en annan hage. De blir tydligen lite tokiga av att känna lukten av bebisarna. Jag skulle hämta min häst och hans halvbror. Kom fram till honom, satte fast grimman och började gå mot brodern som stod bara en liten bit bort. Hästen gick väldigt sakta men det brukar han göra.... Men när jag vände mig om och tittade på honom så såg jag att han knappt kunde gå på sitt vänstra framben. Han hade fått en rejäl spark långt upp på benet och när han gick så tog han det åt sidan istället för att böja på det som vanligt.

Jag blev helt förstörd... en hästs ben är både ömtåliga och oerhört viktiga......... :´-(

Efter ett tag lugnade jag ner mig. Han var vid väldigt gott mod! Glad, nyfiken och "pratsam". Hungrig och matglad. :)

Man ser inte så tydligt på bilden, men man ser iallafall att benet till höger är svullet.


Veterinären kom, tog tempen, han hade feber. Hon rakade benet för att se om det fanns några fler sår eller skador. Såret såg bra ut, inte alls djupt. Han skall gå ensam i en liten hage, få spruta en gång per dag och något pulver morgon och kväll. Han skall skrittas ofta och korta sträckor. Vila i minst 7 dagar...

Uhuuu.... mitt hjärta!!

För att pigga upp mig lite så satte vi igång att göra iordning tältvagnen när jag kom hem. Tvätta köket, lägga in dynor, tält osv. Underbart att känna tältvagns-lukten igen! Den luktar så speciellt, misstänker att det är impregneringen. :) Lukten väcker verkligen sommarminnen!


PS Rätt låt vann! DS


Här kan du lämna en kommentar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0